Kişinin yasevimliığı topluluk süresince kıymeti olan , kabiliyet, gidişat ve vesair davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Eğitim bilimi, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Eğitim bilimi; ferdin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değmeseleme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanılamamı binalabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına şayeste ) değmeseleme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Eğitim bilimi bir süreçtir.
· Eğitim bilimi sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde değmeseletirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmeseleme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim bilimi sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç anayasa öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim bilimi lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler derunin benzeridır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme derunin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa değmeseleebilir, lakin sürecin doğbeyı değmeselemez.
Eğitim bilimi kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birhayli filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Eğitim bilimi, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değmeseleikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmeseleikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Eğitim bilimi, beniâdem derunin hayat boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Eğitim bilimi sürecinin meseleletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, terbiye merkezleri gibi mekânlarda maruz terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim bilimi Türleri
Eğitim bilimi türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yürütmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir plan ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise kendiliğinden gelişen plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim bilimi Sistemi
Eğitim bilimi, bir tip olarak ele alındığında ise terbiye sisteminin üç anayasa ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Göz; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, mezuniyet, test sonuçları gibi istenilen davranış değmeseleiklikleridir.